// کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت - کارشناس رسمی داد
کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

همه روزه در کسب و کارها و معاملات مختلف میان افراد اسنادی رد و بدل می‌شوند که محتوایی مانند جزئیات معامله، مفاد و شرایط یک قرارداد، تعیین وضعیت مالی یک موضوع و…. دارند. این اسناد به معاملات اعتبار می‌بخشند و برای پیگیری یا تعیین وضعیت قانونی معامله باید به آن‌ها رجوع کرد. با این حال همیشه یک نگرانی در مورد این اسناد وجود دارد و آن جعلی بودن آن‌هاست. اسناد معامله، قرارداد یا مالکیت جعلی که معمولا جهت ثروت‌اندوزی تهیه می‌شوند گاهی باعث از بین رفتن تمام دارایی‌های قربانی می‌شوند. افرادی به عنوان کارشناس تشخیص اصالت خط ، امضاء و اثر انگشت در مراجع قضایی حاضر هستند تا اعتبار اسناد و… را بررسی و اصالت آن‌ها را تایید کنند.

کارشناسان رسمی دادگستری چه افرادی هستند؟

همه روزه دادگستری پرونده‌های ارجاعی زیادی دارد. این پرونده‌ها در حوزه‌های مختلف، موضوعات متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها مربوط به مشاغل و رشته‌های کاری مختلف و برخی مربوط به مسائل اجتماعی و مشکلات شخصی هستند. جهت رسیدگی بهتر به این پرونده‌ها، نظام قضایی افرادی را به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های حقوقی مختلف تعیین می‌کند. این افراد که هر کدام در رشته‌ای خاص تخصص و تبحر دارند، قادر به بررسی و ارزیابی دقیق مسائل و مشکلات حقوقی هستند.

کارشناسان رسمی از میان افراد متخصص در هر رشته انتخاب می‌شوند و بعد از گذراندن مراحل مختلف و آزمون‌های خاص قادر به فعالیت به عنوان کارشناس دادگستری در نظام قضایی هستند. تجربه علمی و مهارت عملی این کارشناسان به افراد حقوقی و غیر حقوقی کمک می‌کند تا در حل پرونده‌های قضایی و مشکلات فنی و حقوقی خود راحت‌تر عمل کنند. ارائه تصمیم تخصصی در مورد مشکل حقوقی و گزارشاتی که به دادگاه در روند صدور حکم کمک کند، مهم‌ترین وظیفه کارشناس رسمی دادگستری است.

کارشناس تشخیص اصالت خط ، امضاء و اثر انگشت کیست؟

یکی از جرایمی که وقوع آن در چند سال گذشته به شکل عجیبی شدت پیدا کرده و همه روزه روش‌های جدید و پیچیده‌تری به آن اضافه می‌شود، جرائم مربوط به جعل اسناد  و امضا هستند. امروزه بعضی از مدارک به گونه‌ای حرفه‌ای جعل می‌شوند که تشخیص آن‌ها حتی در دادگاه و مراجع قضایی هم چندین جلسه زمان می‌برد. گرفتار شدن در تمام سودجویان و فریب‌کارانی که از طریق مدارک و اسناد جعلی، قصد اثبات حقانیت خود را دارند معمولا با ضرر و زیان‌های هنگفت و از دست دادن اموال همراه است و تنها در صورتی می‌توانید اموال خود را از چنین افرادی پس بگیرید که جعلی بودن مدارک ارائه شده توسط آن‌ها را ثابت کنید.

در این زمینه باید از افرادی کمک بگیرید که دارای صلاحیت بررسی و تشخیص اصالت اسناد و مدارک هستند. در صورتی که برای این تشخیص به مراجع قضایی مراجعه کنید یک کارشناس رسمی اصالت خط و امضا، بررسی اسناد و مدارک را عهده‌دار می‌شود و اصالت یا معجولیت آن‌ها را تعیین می‌کند. کارشناس دادگستری اصالت خط با بررسی مدارک و اسناد، ابتدا اصالت خط را مورد بررسی قرار داده و سپس به مواردی مانند املا و نگارش، وسیله نگارش، نوع جوهر در تمام قسمت‌های مدرک و شرایط نگارش مدرک یا سند دقت می‌کند و از این طریق هویت نویسنده را مشخص کرده و اصالت یا جعلی بودن را مشخص می‌نماید.

از جمله جزئیاتی که معمولا مورد توجه کارشناس تشخیص اصالت خط ، امضاء و اثر انگشت قرار می‌گیرد، می‌توان به محل قرار گرفتن امضا، حجم و اندازه امضا، وضعیت حروف و کلمات، فاصله امضا تا متن و حاشیه، علائم رمزگذاری شده و …. اشاره کرد. با بررسی دقیق تمام این موارد در نهایت مشخص می‌شود که سند مورد نظر به مرجع قضایی جعلی است یا می‌توان به آن استناد کرد.

مهارت‌ها و توانمندی‌ها برای کار به عنوان کارشناس تشخیص اصالت خط و امضا

شرح صلاحیت‌های کارشناسان رسمی تشخیص اصالت خط و امضا و وظایفی که پس از استخدام به عنوان کارشناس این رشته عهده‌دار می‌شوند، موارد مشخصی است که از سمت کانون تعیین می شود. طبیعتا مسئولیت‌ها و صلاحیت‌ها با افزایش سابقه کاری کارشناس بیشتر می‌شود. در حال حاضر می‌توان به موارد زیر به عنوان مهم‌ترین مسئولیت‌ها و توانمندی‌های کارشناس خط اشاره کرد:

  • بررسی انواع جوهر، کاغذ و قدمت و سن تقریبی اسناد
  • بررسی، تشخیص و تطبیق آثار انگشت موجود با آثار انگشت در صحنه‌های جرم
  • مقایسه خطوط و بررسی آن‌ها در امضای لاتین یا دیگر زبان‌ها
  • بررسی امضای فارسی و خطوطی که به زبان فارسی نگارش شده‌اند، پاک شدگی‌ها، خط خوردگی‌های عمدی
  • مقایسه و تطبیق خطوط ماشین و چاپی یا دست‌نویس در یک متن
  • و…

 رشته‌های مرتبط با کارشناس رسمی اصالت خط

با توجه به حساسیت‌ بالای رشته کارشناسی خط، تنها افرادی تحصیل کرده در دانشگاه علوم انتظامی یا حقوق فارغ التحصیلان شده اند می توانند در آن شرکت کنند. به علاوه فارغ التحصیلان رشته گرافیک به شرط داشتن سابقه فعالیت در ارگان‌های زیر هم قادر به شرکت در آزمون کارشناسان دادگستری و امتحان کردن شانس خود برای کار به عنوان کارشناس هستند:

  • اداره تشخیص هویت در تمامی مراکز استان‌ها
  • اداره رسیدگی به جرائم جعل
  • اداره گذرنامه
  • و…

لازم به ذکر است که در بیشتر موارد کارشناسان اصالت خط باید چیزی حدود ۱۰-۱۵ سال سابقه کار مرتبط داشته باشند تا قادر به کار در کانون دادگستری باشند.

چگونه می‌توان کارشناسی رسمی تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت شد؟

متقاضیان کار به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف، باید در آزمون دادگستری شرکت کنند. متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری   باید از شرایطی برخوردار باشند که به شرح زیر است:

  • پیروی از دین اسلام و وفاداری به دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • تابعیت ایرانی
  • دریافت گواهی سو پیشینه و نداشتن سابقه‌ای در این زمینه
  • عدم اعتیاد
  • نداشتن وابستگی یا سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های مخالف اسلام
  • داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته مورد نظر
  • ۵ سال سابقه کاری در رشته مورد نظر
  • حداقل ۲۵ سال سن
  • سلامت جسمی و اخلاقی
  • کارت پایان خدمت

آزمون استخدامی کارشناسان دادگستری در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. مرحله کتبی، آزمون تستی است که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج داوطلبانی که حد نصاب لازم را دریافت کرده باشند برای آزمون شفاهی معرفی می‌شوند که در صورت قبولی در آزمون شفاهی و انطباق با قوانین کارشناسان، پس از گذراندن دوره کارآموزی موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی می‌گردند.

انتخاب کارشناس تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت از سایت داد

استخدام و انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف مانند اصالت خط معمولا از سمت دادگاه یا مرجع قضایی انجام می‌شود. اما اگر درگیر پرونده‌ای در این زمینه هستید، این امکان برای شما وجود دارد که جهت اطلاع از جزئیات فنی و حقوقی پرونده و عواملی که به موفقیت آن کمک می‌کنند با کارشناسی متبحر مشورت داشته باشید. جهت مشاوره با کارشناسان رسمی و  مجرب و انتخاب از میان‌ آن‌ها برای رسیدگی به پرونده حقوقی خود می‌توان از سایت داد کمک بگیرید. کافی است معیارهای مورد نظر خود برای انتخاب را مشخص کنید و براساس شرح وظایف و توانمندی‌ها با یکی از کارشناسان داد ارتباط برقرار کنید.

دسته بندی: مقالات عمومی

دیدگاهتان را بنویسید