کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی و نقشه برداری
نقشهبرداری و ثبت آن یکی از مهمترین مراحل در همه پروژهها است که گاهی به منظور تایید یک ساختمان برای بهرهبرداری و اخذ سند رسمی و گاهی برای پیدا کردن زمینهای گمشدهای که دارای سند هستند اما موقعیت دقیق آنها مشخص نیست، انجام میشود. در واقع در سطح شهرها زمینهای زیادی وجود دارند که ادعای مالکیتی در مورد آنها وجود دارد اما پلاک یا ثبت دقیقی ندارند، در اینجا وظیفه کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری است که این زمینها را تعیین تکلیف کند. کارشناس رسمی در زمینه امور ثبتی وظایف دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
کارشناسان رسمی دادگستری چه افرادی هستند؟
همه روزه دادگستری پروندههای ارجاعی زیادی دارد. این پروندهها در حوزههای مختلف، موضوعات متفاوتی دارند و برخی از آنها مربوط به مشاغل و رشتههای کاری مختلف و برخی مربوط به مسائل اجتماعی و مشکلات شخصی هستند. جهت رسیدگی بهتر به این پروندهها، نظام قضایی افرادی را به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشتههای حقوقی مختلف تعیین میکند. این افراد که هر کدام در رشتهای خاص تخصص و تبحر دارند، قادر به بررسی و ارزیابی دقیق مسائل و مشکلات حقوقی هستند.
کارشناسان رسمی از میان افراد متخصص در هر رشته انتخاب میشوند و بعد از گذراندن مراحل مختلف و آزمونهای خاص قادر به فعالیت به عنوان کارشناس دادگستری در نظام قضایی هستند. تجربه علمی و مهارت عملی این کارشناسان به افراد حقوقی و غیر حقوقی کمک میکند تا در حل پروندههای قضایی و مشکلات فنی و حقوقی خود راحتتر عمل کنند. ارائه تصمیم تخصصی در مورد مشکل حقوقی و گزارشاتی که به دادگاه در روند صدور حکم کمک کند، مهمترین وظیفه کارشناس رسمی دادگستری است.
کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری کیست؟
بعد از اتمام یک پروژه ساختمانی نیاز است که کارشناسی متخصص، موقعیت پروژه را ثبت کند و نقشه آن را تایید نماید تا سند رسمی برای ساختمان صادر شده و امکان بهرهبرداری از آن مانند فروش ساختمان یا اجاره آن وجود داشته باشد. به علاوه زمینهای بلاتکلیف زیادی در شهرها وجود دارند که به دلیل نداشتن سند رسمی برخی افراد با ادعای غیرواقعی از آنها بهرهبرداری کرده یا دعاوی حقوقی زیادی بر سر آنها وجود دارد. چنین زمینهایی نیاز به ثبت سند رسمی و دریافت پلاک دارند و این کار نیز با بررسی دقیق توسط کارشناسان مورد تایید امور ثبتی دادگستری انجام میشود.
به عبارت دیگر کارشناس امور ثبتی و نقشهبرداری فردی است که در زمینه امور ثبت اسناد ملکی تجربه و تخصص داشته و با نقشه برداری و جزئیات آن نیاز آشنایی دارد. این فرد با استفاده از ابزارهای دقیق، دانش روز و علم و توانایی خود در مسائل حقوقی میتواند خسارات احتمالی را از بین ببرد. در مورد دعاوی مربوط به امور ثبتی که به نقشه برداری هم مربوط است، بهترین کار کمک گرفتن از کارشناسی است که صلاحیت رسیدگی به این امور را داشته باشد.
مهارتها و توانمندیها برای کار به عنوان کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری
طبق اطلاعات ارائه شده از سمت کانون، همه افرادی که قصد فعالیت به عنوان کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری را دارند و بعد از کسب مهارتها، برای شرکت در آزمون این رشته آماده هستند، باید از تواناییهایی نیز برخوردار باشند که عبارتند از:
تطبیق دادن مساحت، حدود و حقوق مالک در مورد یک ملک
تشخیص میزان اختلاف یا تعارض اسناد مربوط به مالکیت در مورد یک ملک و مواردی مانند اضافه مساحت
توانایی تشخیص و تایید صحت اجرا، تفکیک و تقسیم تشریفات و امور ثبتی
- افراز دادن املاكی که به صورت مشاع استفاده میشوند و نقشه برداري ثبتي
- ارزيابي زمينهاي مسكوني در سطح شهرها یا روستاها و واحدهاي آپارتماني و اداري یا تجاري
- تهيه نقشه رقوم دار(توپوگرافي) به مقياس ۱۲۰۰
- تهيه نقشههای مسطحاتي و مساحي از املاك در موقعیتهای شهری یا روستایی و تعيين دقیق ابعاد
- پياده كردن محدوده املاك بر روي نقشههای هوائي و شناسايي و مشخص كردن املاك
رشتههای مرتبط با کارشناس رسمی امور ثبتی
به منظور فعالیت به عنوان کارشناس دادگستری امور ثبتی ابتدا باید در آزمون مربوط به آن ثبتنام کرده و پذیرفته شوید. البته برای فعالیت به عنوان یک کارشناس امور ثبتی و شرکت در آزمون باید در یکی از رشتههای تحصیلی زیر، مدرک معتبر داشته باشید:
- عمران (گرایش نقشه برداری)
- نقشه برداری
- حقوق
- حقوق قضایی
- حقوق خصوصی
- علوم ثبتی
- حقوق ثبت اسناد و املاک
- علمی کاربردی حقوق قضایی و ثبتی
- فقه و مبانی حقوق
چگونه میتوان کارشناسی رسمی دادگستری امور ثبتی شد؟
متقاضیان کار به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشتههای مختلف، باید در آزمون دادگستری شرکت کنند. متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی باید از شرایطی برخوردار باشند که به شرح زیر است:
- پیروی از دین اسلام و وفاداری به دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی
- تابعیت ایرانی
- دریافت گواهی سو پیشینه و نداشتن سابقهای در این زمینه
- عدم اعتیاد
- نداشتن وابستگی یا سابقه عضویت و فعالیت در گروههای مخالف اسلام
- داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته مورد نظر
- ۵ سال سابقه کاری در رشته مورد نظر
- حداقل ۲۵ سال سن
- سلامت جسمی و اخلاقی
- کارت پایان خدمت
آزمون استخدامی کارشناسان دادگستری در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار میشود. مرحله کتبی، آزمون تستی است که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و به صورت هماهنگ کشوری برگزار میشود. پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج داوطلبانی که حد نصاب لازم را دریافت کرده باشند برای آزمون شفاهی معرفی میشوند که در صورت قبولی در آزمون شفاهی و انطباق با قوانین کارشناسان، پس از گذراندن دوره کارآموزی موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی میگردند.
بازار کار و فرصتهای شغلی و کسب درآمد برای کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری
کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری، جزء رشتههای کارشناسی دادگستری با بازار کار نسبتا مناسب است. زیرا اشراف کامل به اراضی و املاک در سطح کشور یکی از موضوعات مهم برای سازمان ثبت اسناد و املاک است. اطلاعات در این باره به منظور ثبت و اثبات مالکیت افراد و رسیدگی و پیگیریهای بعدی مورد نیاز است. زمانی که مالکیت مشروع یک فرد نسبت به ملک یا زمینی ثابت میشود، مسئولیت آن زمین با فرد بوده و رسیدگیها از سمت او انجام میشود.
این موضوع با در اختیار داشتن موقعیت دقیق هر ملک از نظر نقشه توپوگرافی، اطلاعات هندسی، شماره و مشخصات ملک، حقوق و اختیارات مالک در مورد ملک و… انجام میشود. دریافت و جمعآوری چنین اطلاعاتی و بازنگری در آنها به منظور اطمینان از صحت اطلاعات به عهده کارشناس نقشه برداری و امور ثبتی رسمی دادگستری است.
با توجه به تعداد بالای زمینها و املاک در سطح کشور و دعاوی حقوق متعددی که همه روزه در مورد این اراضی انجام میشود، این رشته بازار کار بسیار مناسبی دارد. افرادی که دارای مهارتهای علمی در این باره هستند و دانش تخصصی را از طریق مطالعه منابع آزمونهای دادگستری کسب میکنند، به راحتی میتوانند در این حوزه فعالیت کرده و به کسب درآمد بپردازند. محدوده کاری کارشناسان امور ثبتی و نقشه برداری محدود به بخشی خاص نیست و تمام روستاها، مزارع و مراتع، املاک و زمینها در شهر و… را شامل میشود.
انتخاب کارشناس امور ثبتی و نقشه برداری از سایت داد
استخدام و انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری در رشتههای مختلف مانند امور ثبتی معمولا از سمت دادگاه یا مرجع قضایی انجام میشود. اما اگر درگیر پروندهای در این زمینه هستید، این امکان برای شما وجود دارد که جهت اطلاع از جزئیات فنی و حقوقی پرونده و عواملی که به موفقیت آن کمک میکنند با کارشناسی متبحر مشورت داشته باشید. جهت مشاوره با کارشناسان رسمی و مجرب و انتخاب از میان آنها برای رسیدگی به پرونده حقوقی خود میتوان از سایت داد کمک بگیرید. کافی است معیارهای مورد نظر خود برای انتخاب را مشخص کنید و براساس شرح وظایف و توانمندیها با یکی از کارشناسان داد ارتباط برقرار کنید.