// کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها، علائم تجاری و اختراعات - کارشناس رسمی داد
کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها، علائم تجاری و اختراعات

کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها، علائم تجاری و اختراعات

در عصر امروز، داشتن یک بیزینس موفق که از طریق آن به کسب درآمد رسید و گروهی از افراد را نیز به درآمد رساند اهمیت زیادی دارد. راه‌های مختلفی برای شروع کسب و کاری موفق وجود دارد که یکی از آن‌ها راه اندازی یک شرکت است. به منظور راه‌اندازی شرکت ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنید و سپس یک علامت تجاری برای آن انتخاب کنید که خدمات یا محصولی که ارائه می‌کنید، منحصر به فرد باشد. انجام این کار و اقدامات مشابه مانند رسیدگی و ثبت برند و… گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شود که نیاز به پیگیری قانونی دارد. در صورتی که پرونده ثبت شرکت شما به هر علتی به مراجع قضایی ارجاع داده شود، رسیدگی نهایی به وضعیت آن و تایید یا عدم تایید ثبت شرکت به عهده کارشناس ثبت شرکتها، علائم تجاری و اختراعات خواهد بود.

کارشناسان رسمی دادگستری چه افرادی هستند؟

همه روزه دادگستری پرونده‌های ارجاعی زیادی دارد. این پرونده‌ها در حوزه‌های مختلف، موضوعات متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها مربوط به مشاغل و رشته‌های کاری مختلف و برخی مربوط به مسائل اجتماعی و مشکلات شخصی هستند. جهت رسیدگی بهتر به این پرونده‌ها، نظام قضایی افرادی را به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های حقوقی مختلف تعیین می‌کند. این افراد که هر کدام در رشته‌ای خاص تخصص و تبحر دارند، قادر به بررسی و ارزیابی دقیق مسائل و مشکلات حقوقی هستند.

کارشناسان رسمی متخصص بعد از گذراندن مراحل مختلف و آزمون‌های خاص قادر به فعالیت به عنوان کارشناس دادگستری در نظام قضایی هستند. تجربه علمی و مهارت عملی این کارشناسان به افراد حقوقی و غیر حقوقی کمک می‌کند تا در حل پرونده‌های قضایی و مشکلات فنی و حقوقی خود راحت‌تر عمل کنند. ارائه تصمیم تخصصی در مورد مشکل حقوقی و گزارشاتی که به دادگاه در روند صدور حکم کمک کند، مهم‌ترین وظیفه کارشناس رسمی دادگستری است.

کارشناس ثبت شرکت کیست؟

کارشناسان دادگستری از میان رشته‌های مختلف انتخاب شوند تا در هر حوزه و برای هر مشکلی، فرد متخصص و کارآمد، صاحب نظر باشد. در زمینه ثبت شرکت‌ها و علامت تجاری هم دادگستری از افراد خبره کمک می‌گیرد. کارشناس ثبت شرکت فردی است که صلاحیت‌های لازم برای اظهار نظر و رسیدگی به مسائلی مانند امور ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری، ثبت و بررسی وضعیت اختراعات و… را دارد. در حوزه ثبت شرکت کارشناس رسمی ثبت باید اشراف کامل به انواع شخصیت‌های حقوقی و غیرحقوقی که امکان ثبت شرکت را دارند، داشته باشد. آشنایی با اشکال مختلف شرکت‌ها، محدودیت و حوزه فعالیت هر شرکت، سمت‌هایی که در هر شرکت به افراد داده می‌شود و… از جمله اطلاعاتی است که کارشناس رسمی ثبت شرکت‌ها و دادگستری باید بداند.

از طرف دیگر موضوع ثبت علائم تجاری و برندها نیز در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه کسب و کار و اقتصاد است. رسیدگی به این موضوع هم جزو اختیارات کارشناس دادگستری ثبت شرکت‌ها است.

مهارت‌ها و توانمندی‌ها برای کار به عنوان کارشناس ثبت شرکت‌ها

  کارشناسان رسمی ثبت شرکت‌ها و علائم پس از اخذ پروانه‌ حرفه‌ای که در واقع مجوز کار آن‌ها به عنوان کارشناس رسمی دادگستری است، به عنوان یک کارشناس توانایی شروع به کار دارند. شرح صلاحیت‌ها و وظایفی که یک کارشناس در این حوزه باید بداند، طبق اعلام کانون به شرح زیر است:

  • تشخیص صحت جریان ثبت تصمیمات مجامع عمومی در خصوص تعدیل سرمایه، انحلال و تصفیه شرکت‌ها
  • تشخیص و رسیدگی جریان مرتبط با ثبت علائم و اختراعات و طرح‌های صنعتی
  • تشخیص و رسیدگی صحت برگزاری امور مرتبط به مجامع عمومی
  • تشخیص و رسیدگی صحت جریان تشکیل جلسات هیئت‌مدیره
  • به علاوه یک کارشناس ثبت شرکتها، علائم تجاری و اختراعات باید توانایی تشخیص و رسیدگی صحت جریان تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری و امور مربوط به سهام (و سهم الشرکه)
  • و ثبت شرکت‌ها و علائم تجاری را نیز داشته باشد.

حوزه اختیارات این کارشناس مواردی مانند بررسی علائم تجاری، اطمینان از یکتا بودن آن و تایید برای ثبت علامت تجاری، ارزیابی برندها و مطابقت آن‌ها با قوانین جمهوری اسلامی، اظهار نظر در مورد نحوه عملیات مربوط به پذیره نویسی، بررسی روند ثبت شرکت‌های تجاری و غیرتجاری، تایید ثبت تغییرات در شرکت‌ها مانند ثبت هیئت مدیره و… است.

رشته‌های مرتبط با کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکتها

جهت شرکت در آزمون دادگستری هر رشته و دریافت پروانه و مجوز ورود و شروع به کار، نیاز است که در آزمون دادگستری شرکت کند. این آزمون سراسری است و برای بیشتر رشته‌ها برگزار می‌شود و افراد مطابق با رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند، قادر به ثبت‌نام و شرکت در آزمون خواهند بود. در بیشتر رشته‌ها داشتن حداقل مدرک لیسانس به سابقه کاری ۵ ساله برای فعالیت به عنوان کارشناس رسمی دادگستری الزامی است.

متقاضیان کار به عنوان کارشناس رسمی ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری، برندینگ و… تنها از میان فارغ‌التحصیلان رشته حقوق انتخاب می‌شوند.

چگونه می‌توان کارشناسی رسمی دادگستری ثبت شرکت شد؟

متقاضیان کار به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف، باید در آزمون دادگستری شرکت کنند. متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت باید از شرایطی برخوردار باشند که به شرح زیر است:

  • پیروی از دین اسلام و وفاداری به دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • تابعیت ایرانی
  • دریافت گواهی سو پیشینه و نداشتن سابقه‌ای در این زمینه
  • عدم اعتیاد
  • نداشتن وابستگی یا سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های مخالف اسلام
  •  مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته مورد نظر
  • ۵ سال سابقه کاری در رشته مورد نظر
  • حداقل ۲۵ سال سن
  • سلامت جسمی و اخلاقی
  • کارت پایان خدمت

 

آزمون استخدامی کارشناسان دادگستری در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. مرحله کتبی، آزمون تستی است که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج داوطلبانی که حد نصاب لازم را دریافت کرده باشند برای آزمون شفاهی معرفی می‌شوند که در صورت قبولی در آزمون شفاهی و انطباق با قوانین کارشناسان، پس از گذراندن دوره کارآموزی موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی می‌گردند.

انتخاب کارشناس رسمی ثبت شرکت از سایت داد

استخدام و انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف مانند ثبت شرکت ها، علائم تجاری و اختراعات معمولا از سمت دادگاه یا مرجع قضایی انجام می‌شود. اما اگر درگیر پرونده‌ای در این زمینه هستید، این امکان برای شما وجود دارد که جهت اطلاع از جزئیات فنی و حقوقی پرونده و عواملی که به موفقیت آن کمک می‌کنند با کارشناسی متبحر مشورت داشته باشید. جهت مشاوره با کارشناسان رسمی و  مجرب و انتخاب از میان‌ آن‌ها برای رسیدگی به پرونده حقوقی خود می‌توان از سایت داد کمک بگیرید. کافی است معیارهای مورد نظر خود برای انتخاب را مشخص کنید و براساس شرح وظایف و توانمندی‌ها با یکی از کارشناسان داد ارتباط برقرار کنید.

دسته بندی: مقالات عمومی

دیدگاهتان را بنویسید